5 tips voor food-ondernemers die zaken willen doen met Frankrijk

Als voedingsmiddelenspecialist is het je niet ontgaan: Frankrijk is een écht landbouwland, het grootste van Europa nog wel. Het aanbod aan food-producten is er dus enorm. Neem alleen maar eens een kijkje bij de versmarkt van Rungis of in een ‘hypermarché’. Bovendien is de Franse consument een fijnproever die het liefst ‘made in France’ eet.

Wat zegt dit over de kansen van je product in Frankrijk? We hebben recentelijk deelgenomen aan een exportevenement van het Landbouw Attaché Netwerk van de Nederlandse ambassades in naburige landen (aanrader!) en hebben de 5 volgende tips voor jou op een rij gezet.

1. Innoveer

Ondanks de vooraanstaande positie van zijn landbouwsector is Frankrijk wat voedsel betreft niet zelfvoorzienend. Het land importeert jaarlijks 30% van de benodigde voedselproducten. Er is dus plek voor buitenlandse aanbieders. Om echter kans te maken bij de 67 miljoen verwende Franse consumenten moet je product wel onderscheidend zijn. Wees dus innoverend! Wat dacht je van producten op basis van microalgen of insecten, eetbare verpakkingen, 3D food printing of thematische food box abonnementen?

2. Bied topkwaliteit

Fransen letten bijzonder scherp op de kwaliteit van het voedsel dat ze tot zich nemen (ja, hier lezen ze aandachtig je etiketten). Ze zijn wars van kiloknallers, plofkippen en houden niet van rare ingrediënten en toevoegingen. Niet voor niets is de campagne die Greenpeace een paar jaren geleden voerde tegen het gebruik van palmolie – overigens niet alleen vanuit gezondheidsoverwegingen – op vruchtbare bodem gevallen in Frankrijk.

Anders dan Nederlanders zijn Franse consumenten doorgaans bereid om meer te betalen voor een authentiek en kwalitatief hoog product. Aan jou dus de taak om te bewijzen dat je product superieur is. Tip: een goed onderbouwd en inspirerend verhaal helpt hierbij geweldig!

3. Ga voor biologisch en gezond

Frankrijk mag het land zijn van de ‘bœuf bourguignon’ en de ‘tartiflette’, steeds meer consumenten kiezen voor een meer bewuste levensstijl. Ze eten minder maar beter, en dit heeft invloed op het deel van hun besteedbare inkomen dat naar voedsel gaat: van oorspronkelijk 15% naar bijna 20%.

Biologische producten zijn razend populair. Dat is des te opmerkelijker omdat Frankrijk er lang over gedaan heeft om de trend op te pikken. Maar de feiten liegen er niet om: 2016 was een historisch jaar voor deze explosief groeiende markt, met verkopen ter waarde van zo’n 7 miljard euro (+20% ten opzichte van 2015) en dit is maar het begin. Vandaag de dag eten 9 van de 10 Franse consumenten weleens biologisch, van wie 7 minimaal één keer per maand*.

Daarnaast zoeken Franse consumenten steeds vaker naar producten die minder (of geen) vet, zout, suiker of gluten bevatten. Ook wil 30% van de bevolking minder vlees eten, volgens een recent onderzoek van het gerenommeerde instituut Xerfi**. Vegetarische en veganistische producten beginnen dus eindelijk aan hun opmars!

Wel is het raadzaam om nieuwe producten uitgebreid te testen voordat je een heel marketingplan uitstippelt want smaak en presentatie zijn ook belangrijk voor Franse consumenten. Het beste kun je dit doen op een foodvakbeurs, zoals de SIAL (‘Salon international de l’Alimentation’ in Parijs) of de NATEXPO (speciaal voor biologische producten). Dan heb je meteen feedback! Tip: bij sommige beurzen is er een Holland Paviljoen en kun je er een kleine stand bemachtigen voor al niet te hoge kosten.

4. Denk ook aan halal en etnisch

In Frankrijk leven 7 miljoenen moslims, en dat is de grootste moslimbevolking van heel Europa. Halal producten worden er al sinds de jaren 80 verkocht en hebben steeds aan kwaliteit gewonnen – een proces dat met de nodige schandalen gepaard ging. Tegenwoordig is er een halal product voor ieder eetmoment. Maar ondanks de inspanningen van de Franse consumentenbond voor moslims (UFCM) blijft het moeilijk om een goed overzicht van de markt te krijgen, net als duidelijkheid over de traceerbaarheid van de producten en hun ingrediënten.

Naast halal voedsel (dat autochtone Fransen overigens ook zonder probleem bij de Arabische buurtsuper kopen) is er steeds meer interesse in Frankrijk voor buitenlandse keukens en producten. Aziatisch staat voorop, gevolgd door Mexicaans.

5. Breid je assortiment uit met snacks

Wie had dit gedacht? Het snacken knaagt langzaam aan de poten van het traditionele Franse model van drie volwaardige maaltijden per dag (waarvan twee warme). Vooral de werkende bevolking in grote steden zwicht voor ‘convenience food’ en draait de bedrijfskantine steeds vaker de rug toe. Denk niet meteen aan gefrituurde producten, maar liever aan (gezonde) salades, soepen en sandwiches (eigenlijk belegde stokbroden). Deze laatste markt beleeft gouden tijden, met een omzet rond de 8 miljard euro – drie keer zo veel als vijftien jaar geleden!

Verkoop je een leuk food-product op de Franse markt? Of heb je plannen hiervoor? Heb je ooit een Franse foodvakbeurs bezocht? Reageer hieronder en vertel ons hoe jij de Franse food-markt ervaart!

___________________________

* Bron: artikel uit Le Figaro van 28 april 2017 over de explosie van de biologische markt in Frankrijk

**Bron: Xerfi marktstudie over vegetarische en veganistische producten in Frankrijk (mei 2017)