Bezorgd over de Brexit? Tijd om Frankrijk te overwegen!

Verwacht je dat je omzet gaat lijden onder de Brexit? Dan is het nu de hoogste tijd om te handelen, en de blik naar andere afzetmarkten te richten. Frankrijk is een groot land op relatief korte afstand, met veel liefhebbers van Nederlandse producten. Wie deze markt tot nu toe links liet liggen mag de kansen die de huidige situatie biedt zeker niet missen. Ik geef je graag een paar punten ter overweging.

In de landbouw begint het al te borrelen

Frankrijk is een gretige afnemer van Nederlandse landbouwproducten. Het land staat al op nummer 4, net achter de Britten – en de Brexit zou daar zomaar verandering in kunnen brengen.

Van Maurice Koppen van Oakfield Champignons las ik dat in de champignonteelt de export al langzaam van Engeland naar Frankrijk aan het schuiven is. En ook in de bloemensector doet Nederland steeds betere zaken met Frankrijk. Franse bloemisten halen al iets meer dan de helft van hun aanbod uit Nederland, volgens cijfers van Royal FloraHolland. Bovendien stevent Frankrijk af op Engelands tweede plaats bij de inkoop van Nederlandse bloemen en planten, dankzij de opkomst van nieuwe retailkanalen en internet.

Veel potentieel op de Franse markt

Zoals minister Lilianne Ploumen vorig jaar al opmerkte tijdens het staatsbezoek van het Nederlands koningspaar aan Frankrijk zijn de economische banden tussen onze landen hecht. ‘Er zijn ruim 1.700 Nederlandse bedrijven gevestigd in Frankrijk die zorgen voor 200.000 banen. Daarnaast bedraagt onze wederzijdse handel meer dan 50 miljard euro’.

Ze benadrukte dat het potentieel van Frankrijk als economische partner nog niet volledig benut werd. Vergelijken we dat met de situatie nu, een jaar later, dan zou de Brexit daar weleens voor kunnen gaan zorgen.

Frankrijk doet het beter dan je denkt

Frankrijk is enorm geliefd als vakantiebestemming voor Nederlanders, maar als afzetmarkt roept het soms aarzeling op. Veel Nederlanders hebben een vrij negatief beeld van de Franse economie en maatschappij. In het VPRO-documentaire ‘Op zoek naar Frankrijk’ vroeg de Nederlandse Parijzenaar Wilfred de Bruijn zich zelfs af: staat Frankrijk op instorten?

Mijns inziens behoorlijk overdreven, aangezien Frankrijk nog steeds de vijfde economie van de wereld is. In de afgelopen jaren heeft het land een groot aantal hervormingen doorgevoerd om de productiviteitsgroei aan te jagen. Hoewel de effecten hiervan nog niet zichtbaar zijn, trekken de bedrijfswinsten en -investeringen al duidelijk aan, en draaien de bouw en de dienstensector beter. De recentelijke verkiezing van de liberale Emmanuel Macron als president zou deze dynamiek kunnen versterken (zie ons artikel Macron voor dummies – wat Nederlandse ondernemers kunnen verwachten).

Bijzonder is ook dat waar de een bij Frankrijk denkt aan stakingen en de 35-urige werkweek, weet de ander dat de Fransen zelfs per jaar iets meer werken dan de Duitsers: 1.482 uren volgens de cijfers van de OESO. De beeldvorming werkt dus niet mee: zakendoen met Frankrijk is echt voor wie ietsje beter kijkt.

E-commerce in volle bloei

En dan ontdek je meer: zoals dat het Franse innovatieklimaat wereldwijd op nummer 1 staat. Dat dynamische startups er niet onder doen voor de gevestigde namen als het gaat om internationaal succes. En dat ook de e-commerce er in volle bloei is: relatief jong en een stuk minder concurrerend dan Engeland (of zelfs Duitsland) biedt deze volop kansen. De gemiddelde winkelmandwaarde ligt er bovendien maar liefst 60% hoger dan in Nederland…

Ik vraag me dus eerder af: waarom is dit niet eerder breder opgemerkt? Is er een Brexit nodig om de voordelen van Nederlandse export naar Frankrijk te kunnen zien? Wat mij betreft is het de hoogste tijd om wat meer tegen Frankrijk aan te schurken.

Ben je bezorgd over de consequenties van de Brexit op jouw business? Overweeg je Frankrijk als alternatief? Laat ook je mening horen. Ik ben benieuwd naar je kijk op de Brexit, op de Franse economie en op de economische relaties tussen Nederland en Frankrijk.