Macron voor dummies – wat Nederlandse ondernemers kunnen verwachten

Na een van de heftigste verkiezingscampagnes ooit heeft de kiezer gesproken: de 39-jarige Emmanuel Macron is de nieuwe Franse president. Maar wat kun je als ondernemer die zaken doet met/in Frankrijk verwachten van deze nog relatief onbekende politicus die links noch rechts is? Ik zet het even op een rijtje.

1. Frankrijk blijft in de Europese Unie en de eurozone

Een van de belangrijkste campagnethema’s van Emmanuel Macron was het binnen de Europese Unie en de eurozone blijven van Frankrijk. Heel wat anders dan zijn tegenstander: de rechtspopulistische Marine Le Pen van het Front National is een fervente aanhanger van protectionisme en wilde een belasting op alle import instellen. Dat betekent dus opgelucht ademhalen voor alle Nederlandse ondernemingen die producten en diensten in Frankrijk verkopen, vorig jaar voor zeker zo’n 35,4 miljard euro. Het spookbeeld van een Frexit is verdreven en zij kunnen de komende vijf jaar rekenen op stabiliteit.

Maar wie denkt dat Macron alles bij het oude laat heeft het mis. De nieuwe bewoner van het Elysée wil Europa structureel hervormen, met name op financieel gebied. Hij ziet de euro als ‘een zwakke Duitse mark’ en voorspelt dat deze zonder actie over tien jaar ontmanteld wordt. Daarom pleit hij voor een eigen Europese begroting, beheerd door een Eurozone-minister van Financiën, waarmee geïnvesteerd wordt in de Europese economie – zo wordt deze meer dynamisch en wendbaarder bij crises. Mogelijk haalt Nederland hieruit voordeel als EU-lid, al gruwt Den Haag voorlopig van meer integratie. Het zou in ieder geval de pijn kunnen compenseren van een harde Brexit, die ook Macrons steun geniet.

2. Lastenverlichting voor bedrijven en soepelere arbeidsmarktregels

Als voormalig minister van Economische Zaken en zakenbankier is Emmanuel Macron vastbesloten om het bedrijven makkelijker te maken om te ondernemen, te groeien en banen te scheppen. En dat geldt ook voor de kleine bedrijven. Hoe? Bijvoorbeeld door de arbeidswetgeving te vereenvoudigen en te versoepelen: de 35 uren-week blijft gehandhaafd maar wordt licht aangepast.

Verder staan er diverse fiscale maatregelen op het verlanglijstje. Zo heeft hij tijdens de campagne aangegeven de winstbelasting geleidelijk te willen verlagen van 33,3% naar 25%. Een aantrekkelijke maatregel die ook ten goede komt aan de 1.700 Nederlandse bedrijven met een filiaal in Frankrijk, het afgelopen jaar goed voor meer dan 260.000 banen. Denk daarbij niet alleen aan de grote namen zoals Philips of HEMA, maar ook aan bedrijven zoals Alewijnse, die superjachten onderhoudt en repareert in haar Franse werkplaats, of aan luchtfilterfabrikant Filtech die haar vestiging van Modane uitbreidt met een nieuwe productie-eenheid van 1.500 m2. Het belastingtarief op de kapitaalinkomsten, standaard zo’n 30%, laat Macron overigens ongemoeid.

3. Meer koopkracht voor laag- tot middeninkomens

Om de koopkracht van de Fransen te bevorderen heeft Emmanuel Macron ook lastenverlichting aan de kant van werknemers beloofd. Zo wil de nieuwe sociaal-liberale Franse president de werkeloosheidspremie afschaffen en herfinancieren via een constructie die gunstiger zal uitpakken voor de laagste inkomens. Ook heeft hij aangekondigd het lokale woonbelastingsysteem te willen hervormen waardoor er 10 miljard euro vrijkomt voor de koopkracht van werkenden. En dat is uiteraard heel gunstig voor alle Nederlandse bedrijven die rechtstreeks aan de consument in Frankrijk leveren, zoals webshops.

4. Flinke investeringen om Frankrijk verder te moderniseren

Als jongste Franse president ooit wil Emmanuel Macron opnieuw leven inblazen in de Franse economie. Het plan is om er in vijf jaar tijd 50 miljard euro in te pompen, waarvan 15 miljard voor een ambitieus scholingsplan voor jongeren en werklozen en nog eens 15 miljard voor een betere aansluiting op de energie- en milieueisen van deze tijd. Ook pleit de leider van En Marche! voor een efficiënter overheidsapparaat (hij wil 120.000 ambtenarenbanen schrappen) en voor een technologische boost in sectoren zoals de gezondheidszorg, het transport en de landbouw. Dit hele pakket aan maatregelen creëert volop kansen voor Nederlandse bedrijven die zich immers vaak begeven op terreinen als duurzaamheid, groene oplossingen, innovatie en agile ontwikkeling. Denk alleen maar aan het succes in Frankrijk van elektrische stadsbussenbouwer Ebusco.

Uiteraard lukken de aangekondigde hervormingen alleen als het Parlement hieraan mee wil werken – daarom kijk ik vanaf nu geboeid naar de parlementsverkiezingen van volgende maand. Macron zelf straalt in ieder geval het vertrouwen uit dat hij het economisch getergde Frankrijk haar optimisme gaat teruggeven.

Doe je zaken met Frankrijk? Wat vind je van de verkiezing van Emmanuel Macron als president? Verwacht je dat jouw zaken beïnvloed zullen worden door zijn beleidsvisie? Reageer hieronder!