Hoeveel meer omzet haal je uit Frankrijk na de WK zege van Les Bleus?

Na een doelpuntenrijke finale tegen Kroatië is Frankrijk zondag voor de tweede keer wereldkampioen voetbal geworden. Terwijl je op TV de beelden ziet van een massaal feestvierend land vraag je je natuurlijk af wat dit voor jouw Franse zaken kan betekenen. Baguette & van Tulpen is op onderzoek gegaan.

Zeker 0,7% bonus voor de winnaar

In 2006 kwam de ABN-Amro met cijfers die tot de dag van vandaag door de media (inclusief de Franse kranten van de afgelopen dagen!) aangehaald worden als het gaat om het economisch effect van een overwinning bij het WK voetbal. Volgens de bank hebben landen die wereldkampioenen werden sinds 1970 gemiddeld een extra boost van 0,7% van hun economische groei geregistreerd in het jaar van het evenement ten aanzien van de jaren daarvóór. Dit terwijl onfortuinlijke finalisten het met 0,3% minder groei moesten stellen.

In 1998 al was de eerste wereldtitel van Les Bleus goed voor een uitzonderlijk derde trimester (6% economische groei), wat uiteindelijk leidde tot een flinke stijging van het jaarlijkse BBP: 3,6% tegen 2,3% in 1997. Wel is het zo dat Frankrijk toen het WK organiseerde en dus van vele investeringen profiteerde, alsmede van de uitgaven van alle buitenlandse supporters die het land mocht verwelkomen.

Meer vertrouwen, dus meer consumptie 

Maar zoals Bruno Le Maire, de Franse minister van Economische zaken, het recentelijk nogmaals benadrukte: ‘de economische groei berust op het vertrouwen… en een wereldcup geeft zelfvertrouwen’. Anders gezegd: winnende Fransen zijn blije Fransen. En als je blij bent, ben je guller.

Sommige economisten voorspellen dan ook een stijging van de consumptie van Franse huishoudens in de komende tijd: +0,2 procentpunt volgens verzekeraar Euler Hermes, hetgeen overeenkomt met zo’n 2 miljard euro aan extra aankopen.

Waaraan gaan Fransen dan hun geld spenderen? Het ABN-Amro onderzoek levert hierbij interessante inzichten. Speelgoed en sportartikelen zullen naar verwachting erg in trek zijn. Er zal vaker uitgegeten en uitgegaan worden. Ook kunnen grotere investeringen zoals een nieuwe auto of een nieuw huis ineens makkelijker worden. Allemaal vanuit dat zalige (tijdelijke) overwinningsgevoel. Daar liggen dus kansen voor slimme verkopers.

Speel daarop in

Doe je zaken met Frankrijk? Vier de zege van Les Bleus samen met je Franse klanten en partners. Spreek je lof uit voor de prestaties van Griezmann, Mbappé en kompanen. Als landgenoot van Johan Cruijff en Ruud Gullit scoor je hiermee gegarandeerd! Steek je webshop in de Franse driekleur deze zomer en bied ‘special deals’ aan voor de supporters van de nieuwe wereldkampioen. Streel de Franse ziel en creëer verbinding over de grens. Het zal je veel goodwill opleveren!

Heb je ook zo’n zin in een Frans feestje deze zomer? Wat denk je dat het winnen van het Frankrijk voor effect zal hebben op het land en de perceptie dat buitenlanders ervan hebben? Praat mee. Ik ben benieuwd naar jouw mening.