Marketplaces in Frankrijk: beter dan een eigen Franse webshop?

Marketplaces zijn uitermate populair. Als je internationaal actief bent op het gebied van e-commerce kun je er bijna niet om heen. Maar hoe zit het in Frankrijk? Zou je daar ook gebruik van moeten maken of kun je beter een eigen Franse webshop starten? Baguette & van Tulpen geeft antwoord.

Marketplaces in Frankrijk, een ongekend competitieve wereld

Net als in vele landen blijft in Frankrijk het aantal marketplaces groeien. Zo ook de verkoopvolumes. Vorig jaar is er naar schatting voor meer dan 9,6 miljard euro op deze platforms verkocht, zo’n 12% van alle online verkopen.

Het is geen verrassing dat Amazon de best bezochte e-commerce site én marketplace in Frankrijk is, met 24 miljoen unieke bezoekers per maand. Vorig jaar zou de marketplace alleen al goed zijn geweest voor een omzet boven de 4,5 miljard euro. Maar naast de Amerikaanse reus en andere internationale partijen zoals eBay, AliExpress of Facebook (sinds september 2017) toont het Franse landschap een grote verscheidenheid aan lokale, vaak gespecialiseerde spelers die dapper weerstand bieden. En die kunnen best lonend zijn voor Nederlandse e-commerce bedrijven!

Ontdek de Franse marketplaces

Ooit gehoord van Cdiscount, Fnac-Darty, La Redoute of ManoMano? Dan is het tijd dat je met deze Franse verkoopplatforms kennis maakt.

  • Opgericht in 1998 in Bordeaux en onderdeel van de Casino groep (van de supermarkten, ja) is Cdiscount de tweede marketplace in Frankrijk. Het is een generalist, maar heeft vanaf het begin een heldere positionering gekozen, die van een harde discounter. En dat verklaart zijn onverminderd grote populariteit bij zijn 16 miljoen unieke bezoekers per maand. Ook weet deze ‘pure player’ telkens weer in het nieuws te komen met stunt acties, laatst nog met low cost elektriciteit (15% goedkoper dan welke aanbieder dan ook in Frankrijk). Met een meer bescheiden aanbod dan die van Amazon, maar wel hetzelfde serviceniveau, is de marketplace van Cdiscount er ingeslaagd om vorig jaar voor meer dan 1 miljard euro om te zetten in Frankrijk, samen met zijn 10.000 verkopers.
  • Liefhebbers van culturele producten kunnen al decennia lang hun hart ophalen bij de Fnac. Naast zijn winkels en onlineshop biedt het bedrijf sinds 2009 een levendige marketplace met 20 miljoen actieve klanten, waar je boeken, muziek, speelgoed, software en consumentenelektronika kunt vinden. Met de overname in 2016 van de Franse witgoed en hightech specialist Darty (ook een historische speler met een solide marketplace) is een nieuw ‘click & bricks’ groep ontstaan met een breder en dieper assortiment. Het is echter de bedoeling dat de twee merknamen en e-commerce platforms naast elkaar blijven bestaan om zo maximaal vanuit hun eigen identiteit de markt te bewerken.
  • Afstandsverkoper La Redoute heeft een lange geschiedenis in Frankrijk. Het bedrijf begon in 1837 als wolspinnerij en geniet er nog steeds van een uitstekende reputatie. Zijn marketplace, die zo’n 7 miljoen unieke bezoekers per maand verwelkomt, is toonaangevend op het gebied van mode en huisinrichting/woonaccessoires. Ongeveer 35% van alle online shoppers in Frankrijk (van wie 90% jonge vrouwen onder de 30) koopt via La Redoute. Let er wel op dat de kwaliteitseisen om tot de marketplace toegelaten worden erg hoog zijn. Reden waarom er slechts zo’n 450 verkopers op staan!
  • ManoMano is een snelgroeiende gespecialiseerde Franse marketplace met internationale ambities. Opgericht in 2013 biedt het platform een keur aan doe-het-zelf en tuinartikelen. Met een verwachte omzet van 280 miljoen euro in 2017 en meer dan 4 miljoen unieke bezoekers per maand is ManoMano nu actief in 6 landen. De marketplace telt zo’n 600 verkopers en toont zich uiterst inventief om haar aanbod te blijven uitbreiden.

Wist je overigens dat PriceMinister (die in de Top 5 staat) als Frans bedrijf begonnen is? Sinds 2010 is het platform eigendom van de Japanse groep Rakuten.

Mocht je meer willen weten over het onderwerp, kijk hier voor een overzicht van de verschillende marketplaces in Frankrijk en hun thematieken.

Marketplace vs. eigen Franse webshop

Nu vraag je je af: wat is verstandiger als ik mijn e-commerce activiteiten naar Frankrijk wil uitbreiden: verkopen via een marketplace of een eigen Franse webwinkel beginnen? Kijk, de Franse markt is weliswaar groot, maar ook al verzadigd. Je doet er dus goed aan om eerst te checken of je producten kans maken in Frankrijk. Uit ervaring weten we dat dit vooral producten betreft die duurzaam of innovatief zijn, een bijzonder design hebben of in een specifieke behoefte voorzien (niche).

Marketplaces lenen zich perfect voor marktonderzoek. Je kunt er kijken of vergelijkbare producten al in Frankrijk verkocht worden, door wie en tegen welke prijs. Handig, hè? Daarnaast kun je marketplaces als proeftuin gebruiken om te peilen of je producten daadwerkelijk in de smaak vallen. Bied een paar items aan en kijk hoe het gaat. Door het contact met Franse klanten kom je er snel achter waar ze naar op zoek zijn en kun je je aanbod eventueel aanpassen.

Het voordeel van een ‘marketplace start’ in Frankrijk is dus dat je de markt beter leert kennen, er al omzet kunt behalen en er naam maken tegen geringe kosten en geringe moeite (want de marketplace neemt veel werk uit je handen). Als blijkt dat er daadwerkelijk animo is voor je producten kun je altijd later investeren in een eigen Franse webshop. Want laten we eerlijk zijn: zo’n webshop moet niet alleen ingericht worden, je moet er ook voor zorgen dat hij zichtbaar en vindbaar wordt op Google France; klanten ernaartoe verleiden. En dat is pittig als nieuwkomer, bovendien van buitenlandse komaf. Dáár zitten vooral de kosten! Hou er dus rekening mee.

Heb je al een complete Franse webwinkel? Je kunt heel goed een aantal producten (meestal niet je bestsellers) op een marketplace aanbieden ernaast. Dit versterkt je zichtbaarheid en geeft je mogelijk toegang tot een heel nieuwe doelgroep.

Welke marketplace moet ik kiezen in Frankrijk?

Daar is geen eenduidig antwoord voor te geven. De keuze hangt van een aantal factoren af. Stel jezelf in ieder geval de volgende 6 vragen:

  • Staat de marketplace bekend om de categorie producten die ik verkoop?
  • Zit mijn doelgroep tussen de bezoekers van de marketplace?
  • Heeft de marketplace genoeg zichtbaarheid?
  • Hoeveel van mijn concurrenten staan er al op?
  • Aan welke kwaliteitseisen dien ik te voldoen als verkoper (voorraad, logistiek, prijs) en kan ik het aan?
  • Wat zijn de kosten (vaste fee en/of percentage op orders) en kom ik eruit met mijn marge?

Twijfel je over de juiste aanpak? Neem contact met Baguette & van Tulpen. We helpen je graag de bomen weer door het bos te zien.

Heb je ervaring met verkopen in Frankrijk via een marketplace? Of juist via je eigen Franse webshop? Deel hier je inzichten. We zijn benieuwd naar wat voor jou gewerkt heeft!